torsdag 25. september 2008

♥ Astrid Lindgren



Astrid Anna Emilia Lindgren er enda en super forfatter. Hun ble født 14. November 1907 i Sverige, og hun døde den 28.januar 2002 i Stockholm. Hun var en forfatter som var kjent for sine koselige barnefortellinger som alle kan glede seg over, uansett alder. Hun har skrevet bøker som ”Pippi Langstrømpe”, ”Emil i Lønneberget”, ”Ronja Røverdatter” og ”Karlson på taket”.

Hun har en gang vunnet prisen som ”Årets svenske”, og mange av fortellingene hennes har både blitt filmatisert og dramatisert over hele verden.

Av alle de bøkene jeg har lest av henne, syns jeg alle sammen er utrolig koselige fortellinger. De er lettleste og veldig godt skrevet alle sammen. Hun var ei veldig talentfull dame. Yndlingsboken min av henne blir nok helt klart ”Marikken”. Det er en morsom og livlig bok som man ikke vil legge fra seg. Det er en stund siden jeg leste den, men jeg husker enda hvor morsom den er!

Ingen kommentarer: