torsdag 25. september 2008

♥ Roald Dahl



Roald Dahl er etter min mening den aller beste forfatteren i hele Norge, når det gjelder barnebøker. Unni Lindell er selvsagt også god, men hun mestrer mer krim- og ungdomsromaner.

Roald Dahl er født 13.september 1916 i Wales, og han døde den 23.november 1990 i England. Han var en kjempetalentfull norsk-britisk forfatter, også kjent som mannen i lenestolen. Han har til og med en egen dag som folk kan hylle ham den 13. september og den kalles for ”Celebrate Roald Dahl Day.”

Han har skrevet rundt 30 fantastiske barnebøker hvor mange av dem er filmatisert og dramatisert. Han har blant annet skrevet bøkene ”Matilda”, ”Heksene”, ”Verdens største fersken”, ”Charlie og sjokoladefabrikken” og ”Den magiske fingeren”. Roald Dahl var en suveren barnebokforfatter, og jeg syns hver eneste av de barnebøkene jeg har lest er supergode, morsomme, lettlest og underholdene.

Gjennom hele barneskolen har jeg hatt en lærer som har elsket alle Roald Dahl bøkene. Hver gang han fikk sjansen leste han høyt for oss, og det er helt sikkert derfor jeg er så glad i fortellingene hans!

Ingen kommentarer: